AI See
Gjett det skjulte ordet
Kort oppsummert
AI See er et spill som skal tiltrekke besøkende til stand på arrangementer/konferanser og som viser hvordan KI/AI kan brukes i praksis.
Spillet skaper oppmerksomhet rundt Computas sin tekniske ekspertise, kompetanse og får frem at de er en av Norges fremste eksperter på sky, AI og maskinlæring.

Brief
Vi fikk en brief fra markedsavdelingen om å, på to måneder, lage et spill som var gøyalt, kunne fungere på stand, var raskt å spille og som kunne være en samtaleåpner. Det var viktig at spillet hadde en god dose kunstig intelligens og at det var visuelt attraktivt.

Konseptutvikling
På bakgrunn av briefen til markedsavdelingen, valgte vi følgende kriterier: • Flere skal kunne spille samtidig • Engasjerende å se på det som foregår på storskjermen • Trenger ikke nødvendigvis spille selv for at det skal være engasjerende • Noe som gjør at du ønsker å komme tilbake • Ikke avhengig av lyd som verken input eller output • Vekke konkurranseinnstinktet gjennom poeng/highscore - gamification

Vi var inne på flere ulike konsepter, blant annet en ordspillek hvor formålet var å gjette ordtaket som ble illustrert av en AI.

Jeg hadde sett eksempler på generative AI-bilder hvor ord ble gjemt inni bilder, og hvor det var vanskelig å se ordet først, men så ble det lettere hvis det zoomes ut (eller om man myser).


Teknisk gjennomføring
Ved å gjøre litt research kom jeg over controlnet, en AI-modell som fungerer bra på å manipulere bilder med andre bilder. Den bruker Stable Diffusion.

Jeg fant også en generativ AI-bildegenerator som brukte controlnet og som lagde en prompt basert på • Et motiv • Et ord • Fontstørrelse

Denne endte vi opp med å bruke, men vi lagde også vår egen variant som kunne lage litt bedre resultater og som kunne gjemme bildet forskjellige plasser hver gang det ble laget

Low-fi skisser

Flytdiagram
For å planlegge hvordan vi skulle jobbe med spillet, lagde jeg et flytdiagram



Stilutforskning
Jeg fikk en idé om at pixelart kunne fungert bra for å gjøre spillet gøyalt og unikt.

Stilutforskning 2



Tidlig stilutforskning


Pixelart

Design av de ulike skjermene

Flyten i spillet
For å bli med i spillet må du scanne QR-koden eller skrive inn koden som vises på skjermen eller plakaten. Deretter vil du bli tildelt en rolle, enten kunstkryptolog eller gjetter. En deltaker blir valgt som kunstkryptolog og skal velge et ord og et motiv - som blir sendt til en generativ kunstig intelligens, som skjuler ordet i et bilde. De andre deltakerne i spillet får se bildet på en storskjerm og skal så gjette hva ordet er. Deltakerne får poeng basert på hvor raskt de klarer å gjette. Kunstkryptologen får poeng basert på hvor raskt gjetterne er til å gjette ordet. Neste runde blir en ny deltaker valgt som kunstkryptolog. På slutten av konferansen/dagen kan spillmesteren trekke en tilfeldig vinner og en vinner som har fått flest poeng i løpet av dagen.







Poengutregning


Storskjerm
Når spillerne skal gjette er bildet først zoomet helt inn sånn at det er vanskelig å se ordet. Så zoomes det gradvis ut og til slutt blir det utydelig for at det skal være lettere å se ordet.

Kommunikasjon med utviklere

Onboarding



Kunstkryptolog




Gjetter






Storskjerm runde er over

Administrering av spillet
Det var også viktig for markedsavdelingen at de selv kunne administrere spillet. De ville: • Starte nye spill • Restarte og kaste ut spillere • Trekke vinnere

I bruk


Noen ganger vanskelig


Andre ganger lett

