Markus Sørem

AI See

Gjett det skjulte ordet

Kunde: Computas
Oppdrag: Konseptutvikling, UI, UX, brukertesting, detaljering

Kort oppsummert

AI See er et spill som skal tiltrekke besøkende til stand på arrangementer/konferanser og som viser hvordan KI/AI kan brukes i praksis.

Spillet skaper oppmerksomhet rundt Computas sin tekniske ekspertise, kompetanse og får frem at de er en av Norges fremste eksperter på sky, AI og maskinlæring.

Startskjermen til AI See

Brief

Vi fikk en brief fra markedsavdelingen om å, på to måneder, lage et spill som var gøyalt, kunne fungere på stand, var raskt å spille og som kunne være en samtaleåpner. Det var viktig at spillet hadde en god dose kunstig intelligens og at det var visuelt attraktivt.

Gallery Image 1

Konseptutvikling

På bakgrunn av briefen til markedsavdelingen, valgte vi følgende kriterier: • Flere skal kunne spille samtidig • Engasjerende å se på det som foregår på storskjermen • Trenger ikke nødvendigvis spille selv for at det skal være engasjerende • Noe som gjør at du ønsker å komme tilbake • Ikke avhengig av lyd som verken input eller output • Vekke konkurranseinnstinktet gjennom poeng/highscore - gamification

Gallery Image 1

Vi var inne på flere ulike konsepter, blant annet en ordspillek hvor formålet var å gjette ordtaket som ble illustrert av en AI.

Gallery Image 1

Jeg hadde sett eksempler på generative AI-bilder hvor ord ble gjemt inni bilder, og hvor det var vanskelig å se ordet først, men så ble det lettere hvis det zoomes ut (eller om man myser).

Gallery Image 1
Gallery Image 1

Teknisk gjennomføring

Ved å gjøre litt research kom jeg over controlnet, en AI-modell som fungerer bra på å manipulere bilder med andre bilder. Den bruker Stable Diffusion.

Gallery Image 1

Jeg fant også en generativ AI-bildegenerator som brukte controlnet og som lagde en prompt basert på • Et motiv • Et ord • Fontstørrelse

Gallery Image 1

Denne endte vi opp med å bruke, men vi lagde også vår egen variant som kunne lage litt bedre resultater og som kunne gjemme bildet forskjellige plasser hver gang det ble laget

Gallery Image 1

Low-fi skisser

Gallery Image 1

Flytdiagram

For å planlegge hvordan vi skulle jobbe med spillet, lagde jeg et flytdiagram

Gallery Image 1
Gallery Image 2
Gallery Image 3

Stilutforskning

Jeg fikk en idé om at pixelart kunne fungert bra for å gjøre spillet gøyalt og unikt.

Gallery Image 1

Stilutforskning 2

Gallery Image 1
Gallery Image 2
Gallery Image 3

Tidlig stilutforskning

Gallery Image 1
Gallery Image 2

Pixelart

Gallery Image 1

Design av de ulike skjermene

Gallery Image 1

Flyten i spillet

For å bli med i spillet må du scanne QR-koden eller skrive inn koden som vises på skjermen eller plakaten. Deretter vil du bli tildelt en rolle, enten kunstkryptolog eller gjetter. En deltaker blir valgt som kunstkryptolog og skal velge et ord og et motiv - som blir sendt til en generativ kunstig intelligens, som skjuler ordet i et bilde. De andre deltakerne i spillet får se bildet på en storskjerm og skal så gjette hva ordet er. Deltakerne får poeng basert på hvor raskt de klarer å gjette. Kunstkryptologen får poeng basert på hvor raskt gjetterne er til å gjette ordet. Neste runde blir en ny deltaker valgt som kunstkryptolog. På slutten av konferansen/dagen kan spillmesteren trekke en tilfeldig vinner og en vinner som har fått flest poeng i løpet av dagen.

Gallery Image 1
Gallery Image 2
Gallery Image 3
Gallery Image 4
Gallery Image 5
Gallery Image 6
Gallery Image 7

Poengutregning

Gallery Image 1
Gallery Image 2

Storskjerm

Når spillerne skal gjette er bildet først zoomet helt inn sånn at det er vanskelig å se ordet. Så zoomes det gradvis ut og til slutt blir det utydelig for at det skal være lettere å se ordet.

Gallery Image 1

Kommunikasjon med utviklere

Gallery Image 1

Onboarding

Gallery Image 1
Gallery Image 2
Gallery Image 3

Kunstkryptolog

Gallery Image 1
Gallery Image 2
Gallery Image 3
Gallery Image 4

Gjetter

Gallery Image 1
Gallery Image 2
Gallery Image 3
Gallery Image 4
Gallery Image 5
Gallery Image 6

Storskjerm runde er over

Gallery Image 1

Administrering av spillet

Det var også viktig for markedsavdelingen at de selv kunne administrere spillet. De ville: • Starte nye spill • Restarte og kaste ut spillere • Trekke vinnere

Gallery Image 1

I bruk

Gallery Image 1
Gallery Image 2

Noen ganger vanskelig

Gallery Image 1
Gallery Image 2

Andre ganger lett

Gallery Image 1
Gallery Image 2